Hatékonyságnövelés, nem öncélú változás: avagy nézzük meg közelebbről, mi is az a coaching

 

Egyik előző bejegyzésemben már írtam a coachingról, és arról, hogy ki is lehet jó,coach, ki az, aki kompetens. Egy olvasóm hozzászólása kérdései, kérése miatt felmerült bennem, hogy kicsit bővebben kifejtem ezt a témát.

Egy bejegyzés erejéig összeszedem, hogy mi is az a coaching, ha úgy teszik mire való, kinek való, és egyáltalán mi fán terem?

 

Hát kérem, először is nem fán terem. :D De a viccet félre téve, és komolyra fordítva a szót, a coachingról a következőket mondja a szakirodalom (Poór József remek könyve alapján): A coaching angol eredetű szó, edzést, edző által végzett munkát jelent. A coaching maga egy „eredményorientált, célspecifikus, személyre szabott fejlesztő folyamat. Megvalósulhat egyéni, team vagy csoportos formában egyaránt. Célja az „ember építése”, tehát ahogy a címben is van, nem az öncélú változás, hanem a személyes és a vezetői hatékonyság növelése. (Poór, 2010)

A coaching egy kétirányú folyamat, melynek része a folyamatos visszajelzés, a hatékony kérdésfeltevés és a motiváció. Igen, a jó öreg motiváció. :D (E nélkül semmi nem működik. Tudjátok – nem akarásnak nyögés a vége.)

A coaching tehát egy olyan folyamat, ahol a vezető, vagy bárki, aki igényli a coaching folyamatát, egy külső segítséget vehet igénybe személyes fejlődéséhez. A külső segítő pedig a coach, aki partner ebben a folyamatban. A coach képes összekötni a szakmaiságot a kapcsolattal, vagyis érti az ügyfelet, ért a vezetéshez, de mindenekelőtt ért ahhoz, hogy minőségi, bizalmi kapcsolatot hozzon létre és tartson fenn. (Poór, 2012)

Ha szervezeti keretek közt gondolkodunk, akkor a coachingban általában szervezeti vezetők, vezetőjelöltek, és utódok vesznek részt.

Maga a folyamat a kapcsolatfelvétellel indul, ahol az ügyfél eldönti, hogy melyik coachcsal, kivel akar együtt dolgozni. Ezt követi az ún. „háromszög találkozó”, ahol az ügyfél a coach, és az ügyfél vezetője vesz részt. Itt meghatározzák a fejlesztendő célokat, az elvárt eredményeket, és közösen megegyeznek a témákban. Ezután indul el a közös munka. A közös munkában fontos első lépés a bizalom felépítése, és az, hogy a coach együtt haladjon a vezetővel. (Poór, 2010)

 

A coaching ülés lényeges munkafázisai a következők:

  • Ráhangolódás – Ebben a szakaszban a coach kutatja a témát, a kérdést és a fókuszt.
  • Szerződés – Ha megtörtént a ráhangolódás, pontosan meg van a téma, és világos a cél, akkor lehet szerződést kötni. Ez szolgálja a tudatosságot, és a felelősséget.
  • Akciófázis – Itt történik a téma kibontása. A coach a producer, a rendező. Ebben a szakaszban történik a kapcsolati szintek feltérképezése, rendszerek elemzése, konkrét helyzetek, estek vizsgálata. Itt folyik az alkotás, „aha” élmények érhetik a vezetőt, új érzések, új gondolatok, új cselekvési igények fogalmazódnak meg.
  • Lezárás – Ebben a szakaszban integrálódik, tudatossá válik egy új szerep működése, viselkedésben megnyilvánuló hatása, ereje, módja. A coaching folyamat lezárásakor a vezető és a coach értékelik a folyamatot, és egy újabb háromszög találkozó keretében, egyfajta kibővített körben értelmeznek, értékelnek, elemeznek. Végül döntenek a folyamat folytatásáról, vagy befejezéséről. (Poór, 2010)

 

A fentiekhez annyit még hozzátennék, hogy nem szabad összekeverni a coaching folyamatát, fogalmát a pszichoterápia folyamatával, sem pedig a tanácsadással   Éles szeműek találhatnak a kettő között sok hasonlóságot, de ez minden, mert alapjaiban nagyon is különböznek. Az egyik különbség az alkalmazási területükön érhető tetten. A terápia mindig az egyén magánéletében felmerülő és általában súlyosabb elakadásaiban nyújt segítséget, míg a coaching inkább a felszínen marad, sokkal inkább a munkára, vezetők esetében pedig magára vezetésfejlesztésre fókuszál. Igaz, vannak, lehetnek magánéleti hatásai, hiszen emberek vagyunk.

És hogy ki lehet jó coach? Erről a témáról az ezt megelőző bejegyzésemben olvashattok többet. Itt: https://hr-es-pszichologia.webnode.hu/news/minden-bogar-rovar-de-nem-minden-rovar-bogar-avagy-akkor-most-ki-is-lehet-coach-ki-az-aki-kompetens-/

A cikk, címével ellentétben nem a bogarakról szól. :D

Akit mélyebben érdekel a téma, itt olvashat a vezetők tapasztalatáról és a coaching egy új formájáról a challenging coachingról:

https://www.hrportal.hu/hr/merjunk-kihivasokat-tamasztani-es-kedvesen-fenekbe-rugni-ez-is-a-coaching-resze-20140331.html

https://www.hrportal.hu/hr/igy-segit-a-coaching-szemelyes-tapasztalat-vezetoktol-20130620.html

És itt egy jó könyv is a coachingról :  Komócsin Laura: Módszertani kézikönyv coachoknak I.-II. Manager Kiadó

 

És akiknek ennyi nem elég, az megtanulhatja a coaching mesterségét, profiktól, és alaposan, nem csak egy egyhetes képzés (párhetes képzés valóban van, ami elég ciki) keretében. Hogy hol? Az ELTE PPK Egészségfejlesztési és Sporttudományi Intézet  szeptembertől ismét indít coach képzést, Báthory Németh Andrea senior business coach vezetésével. Részleteket itt találtok:

https://www.ppk.elte.hu/2014/05/07/elte-uzleti-coach-kepzes/ és itt: ELTE üzleti edző coach szórólap.pdf (199513)