A Z generáció
Ma voltam egy előadáson, ahol az előadó a munkahelyi képzésekről, fejlesztésekről beszélt. Az általa képviselt vállalat képzési programjában a fejlesztések mellett szerepelnek informáló előadások is.
És hogy jönnek ide a generációk? Kiderült, hogy ezeknek az informáló előadásoknak az egyik témája az Y generáció. Ez volt az a pont, amikor ennek a bejegyzésnek az ötlete megszületett.
Néhányszor már írtam a generációkról, a köztük lévő különbségekről, és arról, hogy az én generációm az Y miért más, miért különleges. Ma azonban, ahogy azt a címből már mindenki világosan láthatja, nem az Y generációról akarok írni. Ma a Z generáció lesz a téma.
És hogy miért? Mert amikor a fent említett előadáson elhangzott, hogy új témaként foglalkoznak idén már az Y generáció sajátosságaival, akkor felmerül bennem a kérdés, hogy jó, rendben, de mi van a Z generációval? Ott ülve, 2015-ben kissé elavultnak gondolom, hogy még mindig az Y generáció a téma, miközben a Z generáció tagjai itt vannak a küszöbön, és bár még elég fiatalok, de nagy részük már ma befolyással van a munkaerőpiacra, és a gazdaságra. Amiért pedig különösen érdemes rájuk figyelni az az, hogy bizony ennek a generációnak a tagjai lesznek a jövő fogyasztói már 2020-ban (öt év múlva!), és nincs már 10-20 évünk felkészülni rájuk! Talán már öt sincs.
Tény, ahogy már korábban írtam, az Y generáció tagjait sem értik a cégek, de kérdem én, mit kezdenek a Z-vel? Erre nincs válaszom, egy dolog biztos azonban: Az, aki előbb megérti őket, és aki előbb felismeri a bennük rejlő lehetőségeket, az komoly versenyelőnyre tehet szert.
További kérdések helyett most inkább nézzük meg miben és miért is különleges a Z generáció.
Ahogy azt az internet csodájának köszönhetően hamar kiderítheti bárki, a Z generáció tagjai azok a fiatalok, akik 1995/1996 és 2009/2010 között születtek. (van, aki így, van, aki úgy számítja) Ők azok, akik abszolút beleszülettek az információs és digitális forradalomba, ők azok, akiknek természetes, hogy létezik számítógép, okostelefon, tablet, közösségi média, internet stb…
Ők azok, akiknek természetes, hogy digitális világban élünk, és ők azok, akiket a legkevésbé értenek meg és a legtöbb előítélettel rendelkezünk velük szemben. Pozitív és negatív előítélettel egyaránt.
Sokan gondolják, hogy ezen generáció tagjainak koncentrációs nehézségeik vannak, mert hosszabb ideig semmire sem képesek figyelni. A valóság sokkal inkább az, hogy mai világunkban, ahol gyakorlatilag a hét minden napján, napi 24 órán keresztül online módban lehet létezni, olyan mennyiségű információ éri őket, hogy muszáj szelektálni. Hiszen az ő idejük is véges.
Mivel irdatlan mennyiségű információról beszélünk, ezért a Z generáció tagjai, de szerintem az Y-ok is, azokat a tartalmakat választják, melyek a legnépszerűbbek, és a legelterjedtebbek, vagy amelyek a legjobban érdeklik őket. Tehát nem arról van szó, hogy képtelenek koncentrálni, hanem arról, hogy arra koncentrálnak, amire érdemes. (Hogy ez más generáció tagjai szerint hasznos-e vagy sem, az más kérdés.)
Ha valami érdekli őket, akkor abban igenis képesek elmélyülni, és utánajárni.
Éri őket olyan vád is, hogy képernyőfüggők, és sok időt töltenek online, a számítópép előtt ülve. Igen, lehet, hogy sokat ülnek a gép előtt, de ha jobban megnézzük, ez idő alatt próbálják a személyes és szakmai brandjüket terjeszteni, fejleszteni, felépíteni.
Úgy gondolom, a mi felelőségünk megtanítani nekik az internet és a közösségi oldalak helyes a használatát, de attól még tény, hogy fontos jelentősége van ezen tartalmaknak és oldalaknak az életükben.
Talán emlékeztek arra a reklámra, amiben valami hasonló hangzik el: „Ami nincs fenn a Facebookon, az nem is létezik.”
A Z generáció tagjait vállalkozó szelleműnek is tartják, de ha közelebbről nézzük ez inkább gyakorlatiasság. Igaz rájuk, hogy szívesen dolgoznak, vagy dolgoznának start up vállalkozásokban, és teszik nekik a gondolat, hogy a maguk urai lehetnek, de ez a tulajdonságuk inkább a túlélés egyik eszköze, és nem a meggazdagodás és a hírnév iránti vágyukat szolgálja.
Hajtóerejük, hogy el akarják kerülni az előző generációk „hibáit”, és olyan munkát akarnak, amit szívesen végeznek és egyben jövedelmező is, különben úgy érzik nincs sok értelme. Emellett sokkal inkább vágynak az anyagi biztonságra, mint gondolnánk.
A fentieket végiggondolva szerintem nem is olyan ördögtől való ez a generáció, és sokkal több bennük a potenciál, mint gondolnánk.
Sok kérdés merülhet fel még velük kapcsolatban, és abban is biztos vagyok, hogy mindig lesznek olyan tetteik, amik meglepnek minket, és esetleg fejfájást okoznak.
Egy azonban világos: Figyelnünk kell rájuk, igyekeznünk kell megérteni őket, hiszen ha akarjuk, ha nem, ők a jövő. Ez pedig hatalmas felelősség. Törekednünk kell arra, hogy tanítsuk őket és segítsük eligazodni a világban. Ha ez sikerül az komoly versenyelőny lehet!
A bejegyzés megírásában segítségemre voltak a következő cikkek: https://www.fastcoexist.com/3045317/what-is-generation-z-and-what-does-it-want és
https://www.cvonline.hu/blog/2011/hirek/jon-a-z-generacio-kik-ok-es-mit-akarnak/1145