A képzési programok hatékonysága, mennyire hathat a képzés a személyiségre?

 

Ez egy nehéz téma az hiszem, mert sok vitát vált ki. Leginkább azért, mert nehéz mérni, azt hogy egy-egy képzés mennyire hatékony, ráadásul legtöbbször hosszú távon van hatása.

De ki ne szeretné azonnal tudni, hogy a befektetése, pénzben és időben megtérül-e, azaz eredményez-e profitot? Szerintem mindenki. Hogy ezt hogyan és mikor lehet megtudni? Az már egy másik kérdés. Azonban én most nem is ezzel foglakoznék.

A képzések hatékonyága témát én most a személyiségben és a viselkedésben előidézhető változásokkal kötném össze.

A BME-n kaptunk egy feladatot, mely esetében a képzések hatékonyságáról kell fórumozni. Ebben a témakörben merült fel az a gondolat, hogy vajon mi is a feladata, mi a célja egy szociális készségeket, pl. kommunikációs stílust, konfliktuskezelést fejlesztő tréningnek.

Cél lehet-e a személyiség és a viselkedés tartós megváltoztatása, vagy nem? Minek, mennyinek kell történnie egy ilyen jellegű tréningen, mi történhet egy ilyen képzésen?

Én azt gondolom, hogy tartós, és komoly változásokat nem kell, hogy előidézzen egy ilyen tréning. Nem ez az a hely és idő, ahol ezeket elő lehet idézni, vagy ami a legfontosabb, ezek a képzések nem azok a terek, helyek, ahol ezeket kezelni kell és kezelni lehet.

Véleményem szerint ezek a képzések lehetnek hatékonyak anélkül, hogy a teljes személyiségre hatással lennének. Inkább tippeket, és technikákat kell, hogy adjanak ahhoz, hogy munkákban eredményesebbek, és ezzel együtt sikeresebbek legyünk. Azaz a „munkahelyi személyiségünket” fejlesztheti. Mégsem tennék ilyen éles elkülönítést a két „személyiségtípus” között. (Jobb szó híján nevezem így.)

Azt gondolom, hogy azért mindkettő hatással van a másikra, oda vissza. Az biztos, hogy egészen másképp viselkedünk a munkahelyünkön, mint egy baráti társaságban, de nem tartom kizártnak, hogy apróbb változások elérhetőek a szociális készségek fejlesztését megcélzó munkahelyi tréningek, képzések segítségével, és ezeket az új viselkedési formákat pedig lehet alkalmazni privát helyzetben is. Nagyon motiváltnak kell lenni, az igaz, de egy-egy újonnan megtanult technikát azért bárki kipróbálhat.

A személyiségben, azaz az érzelmi reakciókban, gondolkodási és cselekvési mintákban nem lehet rövid idő alatt tartós változást előidézni, de valljuk be, hogy ezeknek a tréningeknek nem is ez a célja. Inkább csak az, hogy a munkához egy két jó technikát adjon ahhoz, hogy sikeresebbek legyünk. Ez nem biztos, hogy olyan mélynek kell lennie. Később esetleg elmélyülhet, és általánossá válhat a viselkedési forma, de őszintén nem szeretném, ha egy vállalati tréningen felhoznának belőlem olyan szintű érzelmeket, és gondolatokat, melyek összetettek, nehezek, és amelyek aztán a "nagy katarzis" után tartós viselkedésváltozást idéznek elő. Ezt a helyzetet ott nem lehetne kezelni. Tehát szerintem tartós személyiségváltozást a pszichoterápia hozhat, (vagy a személyes életben bekövetkező nagy változás, pl. egy trauma, vagy a lottó ötös :D ) a szociális készségeket fejlesztő tréningeknek viszont nem ez a feladata, ne is várjuk el tőle.