Apróságok

Mi tart ott valakit a munkahelyén? Erre nem lehet egy mondatban válaszolni. Emberek vagyunk, és különbözőek. Kinek ez számít, kinek az. Sokszor sok kis apróság vezet a végső döntéshez: a munkahelyváltáshoz. Szerintem nem kell elmagyaráznom, mi történik akkor, amikor az a bizonyos utolsó csepp belekerül a pohárba. És utána már sokszor azt sem tudjuk, hogy jutottunk el idáig.

Apróságok. A lényeg azt hiszem, ezekben rejlik. Tudjátok, amik nem nagy dolgok, de mégis sokat számít, ha jelen vannak. Mint a tej a kávémban. Megiszom nélküle is, de jobban esik tejjel. Ahogy számomra az sem mindegy, hogy a kávézóban a pincérnő kedvesen és mosolygósan szolgál ki, vagy úgy viselkedik, mint aki sértve érzi magát, hogy meg merészeltem zavarni csendes létezését, és még rendelni is akarok.

Nem nagy különbségek, de számítanak. Hangulatunk befolyásol minket, és tény, ha jól érezzük magunkat, a világot is szebbnek látjuk. Ha mosolygós a pincérnő, biztosabb, hogy megint elmegyek a kávézóba, ha nem, kétszer is meggondolom a dolgot, sőt, lehet rossz hírét keltem a helynek.

Ahogy a mindennapi életben, úgy a munkában, a cégek esetében is számítanak ezek a kis apróságok. Tisztaság, kellemes munkakörnyezet, hely ahol ebédelhetek, emberi bánásmód. A sort hosszan lehetne folytatni.

Kis gesztusok, apróságok. És mégis. Ezektől az átlagos munkavállaló úgy érezheti, hogy megbecsülik, hogy számít az, hogy jó közérzete legyen a mindennapok során. Hogy miért fontos ez? Mert ha helyén vannak ezek a kis dolgok, akkor könnyebben telik a nap. Nincsenek kis bosszúságok, és ahelyett, hogy rájuk koncentrálnánk, marad energiánk a kreativitásra, és a pontos munkavégzésre. Kevesebbet hibázunk, kevesebb stresszben lesz részünk. Nőni fog a motivációnk, jobb kedvvel megyünk dolgozni. A nehézségeket pedig kihívásnak élhetjük meg, ez pedig esetenként 200 %-os teljesítményhez vezethet.

Hihetetlen? Nem hiszem. És az a legszebb benne, hogy ezek a bizonyos apróságok sokszor nem is kerülnek pénzbe. Elég egy kis odafigyelés, megfelelő tájékoztatás, állandóság.

Kis erőfeszítés, hatalmas eredmények. Motiváltabb, elkötelezett munkaerő, kisebb fluktuáció.

Egy cégnek pedig manapság ez különösen fontos, hiszen 2017ben, ahogy már írtam többször is, a munkavállalók megtartása kulcsfontosságú. Egyre nehezebb új embereket találni, mert megváltoztak a körülmények. Új elvárások, új kihívások előtt állunk, és gyorsan kell tudni alkalmazkodni. A megszokott toborzási módszerek nem, vagy alig működnek. Éppen ezért egy-egy munkavállaló elvesztése egyre nagyobb gondot jelent.

Ha pedig ez így van, én a költséges, hosszú, és egyre nehezebb toborzás helyett arra fektetném a hangsúlyt, hogy a tehetséges, megbízható, és jól dolgozó, de már meglévő alkalmazottaimat megtartsam. Hogy miért? Mert ők vihetik előre a céget, mert ők alapozhatják meg a jó hírnevét, és mert velük elérhetem, hogy mások is velem, nálam akarjanak dolgozni. Ehhez pedig nem kell mást tennem, csak figyelni az apróságokra. Kis lépések, nagy eredmények.